jueves, 31 de mayo de 2012

Reflexions sobreProjectes de Millora d'algunes Companyes....


Fase 1 : Sobre les exposicions de l’itinerari A

Fes una anàlisi acurada dels plans de millora presentats:

Per a la realització d’aquest punt he cercat tres temàtiques i tres projectes diferents per fer l’anàlisi i la reflexió.

Els projectes enregistrats són els següents:

1.      RACÓ SENSORIAL AL PASSADÍS_ MATERIALS NATURALS

Aquest pla de millora està realitzat per na Lucia a l’esoleta de Sant Agustí, que es de nova creació i això dóna oportunitat a que es puguin crear molt més espais dels que potser es troben fins ara, les educadores estan més obertes a la nova adquisició de propostes i a imaginar nous espais més atractius i més funcionals. L’aspecte que més m’ha cridat l’atenció va ser el lloc estriat per fer la nova proposta d’activitat amb materials naturals, ja que és a un passadís, un espai on tothom que entra a l’escola el pot veure i pot servir per fer activitats conjuntes amb grups heterogenis, això afavorirà la socialització entre tots els nens del centre. A més per la tria del material han demanat col·laboració per part de les famílies, cosa que a les famílies els hi fa sentir que són part del món de l’escoleta, que se’ls fa partícips del desenvolupament i de l’ensenyament als seus fills.

-          Quins objectius té?


Al blog no s’esmenten els objectius concrets de la proposta, però al meu parèixer podria complir alguns tals com oferir un espai de joc obert per a tots els nens de l’escola, socialitzar als infants, crear un nou espai motivador de noves relacions i nous aprenentatges, afavorir el joc espontani amb materials naturals i de reciclatge, entre d’altres.


-          Quin tipus d’aprenentatge promou?


Aprenentatges per experimentació, per pròpia iniciativa, manipulació i reflexió envers allò que es troben i que troben al seu abast per experimentar, fer proves i aprendre mitjançant l’assaig- error.


-          Quina és la seva avaluació?


Al blog no s’esmenta cap tipus d’avaluació.


2.      BLOGS 0-3.

El projecte de millora que té relació amb la creació d’un blog a l’escola l’han realitzat dos grups de companyes, un a Palma i un altre a Eivissa. Aquest és un dels projectes que més m’han agradat, ja que és una cosa ben nova per a la majoria d’escoletes i promulga amb la tan sentida paraula innovació i provoca que el personal docent s’enfronti a les seves pors envers les noves tecnologies i aprengui aspectes importants per poder treballar-les en un futur proper o en el present.

-          Quins objectius té?

Els objectius són crear eines innovadores de recull d’informació general per obrir portes cap a tot el públic que estigui interessat en conèixer l’escoleta i la seva feina, a més de ser una manera de comunicar i fer feed back amb les famílies. Elles mateixes poden entrar i comentar o ensenyar i veure certes activitats, costums i hàbits que sorgeixen i que es fan dintre del centre. Això dependrà de si el blog és públic o només és dirigit a les famílies del centre.

-          Quin tipus d’aprenentatge promou?

Aquest projecte és una millora de centre i no tant una proposta de millora en la qual intervinguin els infants, així que l’aprenentatge que promou és de caire innovador i circumstancial. Promou que les educadores del centre es reciclin i comencin a pensar de manera més global, per arribar de manera més fàcil i còmode a totes les famílies i en general a tot el món que vulgui conèixer què és fa al centre i de quina manera, és a dir, obre les seves portes a tothom.


-          Quina és la seva avaluació?

Per a l’avaluació, aniran valorant les entrades de les educadores del centre, valoraran si el blog s’actualitza i es mou, té entrades i comentaris. Ja que un blog ha d’estar “viu”, amb moviments i canvis; és una eina de comunicació i de feed-back.



3.     LA SALA DE LA LLUM.

Les creadores d’aquest projecte han estat na Marta i na Nieves del grup d’Eivissa i  han formulat una proposta ingeniosa i creativa, ja que han inventat un espai dintre l’escola que estava en desús, elles l’han aprofitat per dur a terme la proposta. Això em sembla una molt bona idea, ja que perquè tenir un espai sense utilitzar, si podem crear noves propostes d’activitats i joc per aprofitar-ho.

-          Quins objectius té?

·         Descobrir nous espais i materials.

·         Descobrir el món de les llums i ombres.

·         Experimentar i crear produccions amb pintura de dits.

·         Aprendre mitjançant les hipòtesi pròpies.

·         Perdre la por a la foscor.


-          Quin tipus d’aprenentatge promou?

Al meu parèixer promou aprenentatges de tipus experimentals i vivencials, ja que els infants aprendran certs aspectes de la llum, certes coses mitjançant la pròpia experiència, contrastant i fent hipòtesi que potser en vàries sessions podran interrelacionar i d’aquesta manera arribaran a interioritzar..., no entendran perquè però sabran que si fan això i no lo altra passa això....aprendre per assaig-error i per proves experimentals (acció- reacció).


-          Quina és la seva avaluació?


L’avaluació la realitzen mitjançant els següents recursos:

·         Observació

·         Documentació: fotos i vídeos.

·         Plafó.

·         Registre narratiu.

·         Notes de camp.

 Comparant amb les meves pràctiques:


-       Quins aspectes m’ han resultat nous, interessants, atractius?


Sincerament, l’únic projecte que m’ha semblat innovador ha estat el del blog a l’escola; ja que els altres dos ja han estat utilitzats al llarg dels anys a moltes escoles. Això no vol dir que no sigui una bona pràctica dintre l’escola ni que no sigui interesant i atractiva per als nens, però són menys innovadores que la del blog a 0-3.


M’ha resultat bastant atractiva la proposta de crear una sala de la llum a l’escola, ja que es poden treballar molts aspectes relacionats amb la coordinació motriu fina i gruixuda, aspectes relacionats amb la creativitat, amb els sentits de la vista i el tacte (depenent dels materials que s’hi introdueixin per manipular), però sobretot pot ser un espai de creació que desperti la imaginació i la sorpresa; cosa tan estimada per als infants.

-          Què podria incorporar al meu repertori professional? De quina manera?


Al meu parèixer podria incorporar totes les idees i totes les propostes al meu repertori professional, ja que totes em semblen bones pràctiques i sempre són bons recursos per a treballar a l’escola. Sobretot hauria d’incorporar la novetat de ser més emprenedora en quant a les noves tecnologies, que tan poc m’agradaven fins ara.


-          Quines dificultats i obstacles hi veig?


La majoria d’obstacles a les escoles es basen sempre en el mateix:

·         El temps.

·         Els espais.

·         Els materials: d’on els traurem?

·         Els/les educadores que no volen fer innovacions, canvis o modificacions a les seves programacions de sempre, no saben adaptar-se a les noves èpoques i no els hi agrada canviar allò que ja saben fer i que han fet sempre de la mateixa manera.


Fase 2: Sobre les exposicions de l’itinerari B:


-          Què he après en relació als plans de millora, canvi, bones pràctiques, innovacions i avaluació?


Una de les qüestions que he incorporat al sac dels meus aprenentatges  és la diferència entre plans de millora- bones pràctiques i innovació.

Ara sé que un pla de millora, com la mateixa paraula diu, ha de ser un projecte ben plantejat, ben organitzat, ben pensat- reflexionat i programat; amb una coherència i a amb un fil conductor. Un pla pensat i reflexionat, elaborat per a resoldre certes possibles mancances o per canviar certs aspectes per tal de millorar la pràctica educativa. Pot ser una millora de centre, d’aula, de professorat, d’espais o de materials entre altres tipologies de millores que poden existir dintre d’un centre educatiu. Per a poder dir que és un pla, penso que ha de tenir una coherència, un fil conductor, una justificació pedagògica basada en l’experiència o en teories de l’educació o similar. Ha de seguir unes pautes d’actuació i ha de ser complert, reflexionat, documentat i avaluat.


               A diferència d’un projecte o pla de millora, una bona pràctica pot ser una manera de treballar, un rol de l’educador, una rutina, una activitat concreta creada amb uns objectius concrets d’aula o de centre, amb o sense documentació i avaluació. No cal que estigui tan reflexionada ni que segueixi un fil conductor tan exhaustiu com els projectes de centre o aula. Malgrat que no cal que disposi de procés avaluador ni que sigui documentada, sí seria convenient que la tingués i al meu parèixer si seria necessari que tota bona pràctica es basés en una fonamentació teòrica, una justificació pedagògica i uns objectius clars, ja que si falta això, no es té constància del perquè de fer aquesta bona pràctica educativa. Una bona pràctica pot ser innovadora o no, ja que moltes bones pràctiques són reculls d’experiències que han funcionat i que han set estudiades al llarg dels anys i que no són nova doses, però sí funcionen per aconseguir uns objectius i amb una finalitat concreta que les fa ser bones pràctiques.

               I pel que fa a la paraula innovació educativa, penso que innovació vol dir fer alguna cosa nova que mai s’hagi fet al centre o a l’aula allà on es pretén fer..., no és només un canvi o una novetat, ja que canvi pot ser tornar enrere perquè s’ha comprovat que el que s’estava fent abans complia de manera més fidel amb els objectius i amb la finalitat, i innovació no podria ser mai tornar enrere. Al meu parèixer innovar vol dir canviar a millor amb una mirada a coses ingenioses i innovadores, amb el sentit de que mai s’ha fet a l’escola.




En referència a l’avaluació, penso que és de vital importància que sempre hagi un pla avaluador d’allò que es fa i a més a més de les actuacions docents, és a dir, que el personal docent també s’autoavaluï. Una avaluació extensa on es valorin la majoria d’aspectes importants, per tal de millorar i poder prendre unes bones decisions en el futur proper.



Com a conclusió diré que tot canvi, tota innovació i tot projecte de millora (ja sigui de centre o aula) ha de crear-se amb intencions de millorar i afavorir el complet desenvolupament dels infants, i que tot està molt interrelacionat i que una cosa va enllaçada a un altre.



-          Elabora un mapa conceptual amb tots els coneixements assolits.

No hay comentarios:

Publicar un comentario