Per a mi un mestre ideal ha de tindre un cert caràcter i
unes certes competències bàsiques apreses i ben interiorizades, ha de ser
coherent amb allò que promulga i estar motivat a millorar en tot moment. En
línees generals al meu parèixer tot mestre hauria de complir aquests requisits,
si més no, en la majoria d’aquestos, ja que tots són éssers humans i no som
perfectes.
Ha de procurar ser una Persona:
Amigable / Simpàtica
Empàtica
Alegre
Carinyosa / Cordial
Flexible
Comunicativa
Compassiva
Estructurada / Organitzada
Col·laboradora / No competitiva
Respectuosa / Tolerant
Creativa
Motivada per seguir aprenent i oberta a noves idees.
Animada per la seva labor educativa i amb energia per a educar amb valors.
Coherent amb allò que vol ensenyar i el que fa.
A tempta a procurar evitar caure en la rutina i a no fer les
coses sense un fil conductor coherent amb la línea educativa del centre i amb
els seus valors com a mestre.
Persona que s’autovalora, per prendre decisions i millorar les seves competències.
Persona que cerca estratègies, procediments diversos i recursos per resoldre problemes i que sap demanar ajuda si li cal.
Persona reflexiva envers els aconteixements i la seva actuació professional.
Persona que elabora hipòtesi sobre per què passa un fet concret i sap identificar els seus punts febles i les pròpies creences envers la seva labor com a professional del món educatiu.
Persona que es segueix formant, revisa i basa la seva programació i objectius docents en la fonamentació teòrica.
En general, es podria dir que el perfil dels dos mestres ha
de seguir el mateix camí, el mateix perfil i la mateixa línea pedagògica tant a
un cicle com a l’altre. Però també penso que es podrien diferenciar una mica en
la seva línea d’acció, ja que les metodologies i les propostes d’actuació en
una etapa i en un altre són diferents, tan diferents com ho són un nen d’un
anyet i un altre de dos anyets (encara que siguin dintre el mateix cicle), i
tant com ho són dos infants de la mateixa edat nascuts en diferents mesos de
l’any, i inclús aquells nascuts el mateix dia del mateix any. Amb això vull dir
que el perfil que haurem de seguir no pot venir marcat per una única manera
d’actuar i una única forma de pensar; encara que sí es pot generalitzar el fet que sí es necessiten uns recursos
pedagògics, uns valors, un caràcter i unes actituds mínimes per a ser un bon
mestre tant del primer com del segon cicle.
Penso també que es molt important conèixer les
característiques dels infants de tals edats, encara que hagi diferències entre
els mateixos. És important atendre les seves necessitats cognitives, socials,
maduratives i d’aprenentatge de la manera més individualitzada possible.
Un altre factor, que al meu parèixer la podria diferenciar,
i que no hem d’obviar és el tipus d’esgotament, físic o mental, que pateixen
els/les mestres dintre a una escola, tant a les de primer cicle com a les de
segon cicle. A una escola 0-3
l’esgotament pot ser més de caire físic, ja que la mestra passa molta estona al
terra, agafant als infants, movent les articulacions per donar de beure,
menjar, o per jugar amb ells. A una escola de segon cicle l’esgotament pot ser
més de tipus mental, ja que els infants són més autònoms i tenen més adquirida
la part social i del llenguatge, i no requereixen tant l’atenció física visible
de la mestra; això també es degut a que poc a poc van establint vincles
amistosos amb els companys i prefereixen jugar amb ells més que amb les
mestres. Només em queda detallar que tant a una escola com a una altre es poden
donar els dos tipus d’esgotaments, segons el moment, els alumnes, els companys
de feina, el lloc on es troba l’escola, i les relacions personals i humanes que
es donin dintre de la mateixa, entre d’altres factors. Per això haurem de
reforçar el nostre cos i la nostra ment amb certes activitats alienes a les
educatives per tal d’ajudar-nos a dur aquest esgotament de la millor forma
possible.
Quin tipus de mestre hi havia a l’aula on vas realitzar les
teves pràctiques de Cicle Formatiu?
Hi ha haver dues educadores que em semblaven un model a
seguir, dues mestres que s’implicaven i se les veia sempre dispostes a canviar
i millorar, preocupades sempre i en primer lloc per als infants i no tant per
la seva comoditat.
Semblances i diferències entre el perfil de mestre ideal que
has definit i el que vas veure.
Les semblances són les següents i diferències eren les
següents:
- Eren persones
amables, alegres, dinàmiques i es preocupaven pel bon desenvolupament dels nens
i el seu benestar general dintre de l'escoleta; eren observadores i procuraven
adaptar-se a les necessitats dels nens, encara que no documentaven, no
s'autoavaluaven per poder millorar i no eren gaire innovadores, em va donar la
sensació de que havíen caigut en la rutina i no s'esforçaven molt en crear noves situacions d'aprenentatge
i en reciclar-se com a professionals del món docent.
Quin tipus de mestre vols ser?
A mi m’agradaria ser una mestre que complís totes les
característiques que he marcat al primer punt de l’exercici, però també hem de
ser conscients de la dificultat de seguir aquestes passes cent per cent, ja que
tots nosaltres patim certes dificultats per unes o altres qüestions, al igual
que a cada un de nosaltres se’ns dóna millor una o una altre cosa, cada un de
naltros té uns defectes i unes virtuts, amb lo qual ens costarà més aconseguir
unes fites o unes altres.
Però això no ha de ser una excusa per deixar d’intentar
millorar la nostra pràctica docent i en general millor persona.
Per a mi no ha hagut grans canvis en quant a la percepció de
què és ser una bona mestra i quins són els camins a seguir per arribar a
ser-ho. Encara que el que sí ha evolucionat han estat els coneixements sobre
què necessiten els infants i cóm cercar certes vies diferents per arribar al
mateix punt, cóm treballar certes competències i cóm avaluar,de quina manera
observar i documentar, al igual que les estratègies a seguir si vols respectar
les diferencies i abordar les necessitats de tot l’alumnat.
Observadora
AtemptaEmpàtica
Alegre
Carinyosa / Cordial
Flexible
Comunicativa
Compassiva
Estructurada / Organitzada
Col·laboradora / No competitiva
Respectuosa / Tolerant
Creativa
Motivada per seguir aprenent i oberta a noves idees.
Animada per la seva labor educativa i amb energia per a educar amb valors.
Coherent amb allò que vol ensenyar i el que fa.
Persona que s’autovalora, per prendre decisions i millorar les seves competències.
Persona que cerca estratègies, procediments diversos i recursos per resoldre problemes i que sap demanar ajuda si li cal.
Persona reflexiva envers els aconteixements i la seva actuació professional.
Persona que elabora hipòtesi sobre per què passa un fet concret i sap identificar els seus punts febles i les pròpies creences envers la seva labor com a professional del món educatiu.
Persona que es segueix formant, revisa i basa la seva programació i objectius docents en la fonamentació teòrica.
És diferent el perfil d’un mestre de l’etapa 0-3 que d’un de
l’etapa 3-6? En què és diferent? En què és semblant?
Malgrat tot això, penso que podria ser diferent el perfil
d’una mestra de 0-3 anys i un altre de 3-6 anys, en quant a la dinàmica dintre
de les aules i a les actituds i requeriments que els hi fem als infants; ja que
no podem demanar el mateix a un nen de 2 anys que a un de 5, en tots els
aspectes del seu desenvolupament. Tot això hem fa dubtar sobre si hem de ser
més flexibles durant la primera etapa d’infantil i més estrictes durant la
segona etapa, ja que els infants son més autònoms i conscients del que fan, com
i perquè. Jo penso que podríem dir que sí i que no; ja que el grau d’exigència
podria ser el mateix, però per a cada edat i nen se li exigirà allò que estigui
al seu abast i no coses que potser encara no saben o poden fer.
Al centre on jo vaig realitzar les pràctiques de cicle
formatiu hi havia diferents tipus de mestres. En general puc dir que totes eren
alegres i simpàtiques, comunicatives, empàtiques amb els infants i força
tolerants. Totes es mostraven amables amb nosaltres i no oferien cap impediment
a que poguéssim interactuar a les aules i a oferir-nos la seva ajuda en quant a
resoldre els dubtes i les peticions que necessitéssim.
Malgrat això la sensació que jo tenia era de que era una
escoleta on no es tenia massa en compte el currículum, no solien avaluar i molt
menys s’avaluaven a elles mateixes. En general, em semblava que quasi totes
havien caigut en la rutina i en el fer lo just per a que els infants anessin
aprenent, però realment faltava ímpetu, motivació i ganes d’innovar per a
millorar la seva tasca educativa. Era com si s’haguessin acomodat a fer sempre
el mateix i a no esforçar-se més del compte o més del que fos necessari.
Ha evolucionat aquest concepte des del primer curs dels
estudis de mestre? Com?
No hay comentarios:
Publicar un comentario