Què és per a mi un infant?...., com a
descripció bàsica d’infant trobem que, segons
esmenta la R.E.A., la paraula infant correspon a una persona que
té pocs anys, que té poca experiència i que obra amb poca reflexió , és a dir una persona de curta edat que com a conseqüència d’això és una persona amb
poca experiència a la vida. Però això és només una descripció bàsica i molt
senzilla d’infant, quan en realitat aquesta paraula podria englobar moltíssims
més aspectes i característiques personals tals com podrien ser la
espontaneïtat, la falta de prejudicis, la sinceritat, la credulitat, la
llibertat d’actuar sense pensar en els demés (egocentrisme), persona amb la
capacitat de somiar i imaginar mons màgics irreals i viure’ls com si fossin
reals, alegria, sinceritat, entusiasme, espontaneïtat, diversió, esperit per
aprendre, immaduresa, dependència i necessitat d’amor entre d’altres. Totes
elles descriurien, per a mi, a un infant d’una manera comú i general ; ja que
desprès hem de pensar que, al igual que per a tota la resta d’éssers humans ,
cada persona és individual i diferent a la resta i això també engloba als
infants. La personalitat i els recursos dels que vagi disposant al seu entorn
faran que l’infant s’encamini cap a una persona adulta amb certes
característiques pròpies. Per tot això penso que és important concebre a
l’infant com a una persona que està en una etapa determinada de la vida, no com
a una persona que encara no és completa, que està en projecte de ser-ho. Son
personetes en formació que aniran interioritzant i adquirint competències i
coneixements a mida que van vivint experiències gràcies a les persones que al
seu costat es troben. Per això hem de procurar ser bons models des de l’inici
de la seva vida, perquè de naltros dependrà que el nen tingui bons exemples
d’actuació, de pensament, de valors, d’actituds, per tal de desenvolupar les
seves aptituds innates en ells mateixos.
De forma comú es sol dir que els nens son com esponges
perquè ho capten tot i son capaços d’actuar i comentar aspectes subtils del nostre
comportament dels quals ni tan sols nosaltres mateixos ens adonem..., per això
serà bàsic i imprescindible donar bons exemples.
Perquè la infància és una època clau de la vida, en la
qual es configuren tots els ressorts afectius e intel·lectuals del individu i
el bon desenvolupament dependrà en gran part d’aquests models d’aprenentatge.
El nen
és un agent actiu en les decisions que li afecten i en totes les activitats
d’interacció amb els demés. Des de petit hem de procurar tenir en compte les
seves peticions, fer-los partícips de les decisions que li afecten i aconseguir
que sigui agent actiu que contribueix a satisfer les seves pròpies necessitats
i la de la resta de persones que l’envolten.
Així podem adonar-nos, i
és per tots conegut que el concepte d’infància ha anat canviant al llarg
del temps des de l’antiguitat on no es reconeixia a la infància com etapa amb les seves característiques i necessitats
pròpies fins al S.XVII que es va arribar al sentiment d’infància apropant-se al
sentiment d’infància actual.
Acabaré la meva reflexió amb unes frases que m’han
agradat sobre la infància:
"La base de lo
que uno va a ser sucede en los tres primeros años de la vida."
John Malkovich (nacido en
1953), actor estadounidense.
"La palabra progreso no tiene ningún
sentido mientras haya niños infelices."
Albert Einstein (1879-1955),
físico estadounidense de origen alemán.
"Los niños hallan el todo en la nada; los hombres, la nada
en todo."
Giacomo Leopardo (1798-1837),
escritor italiano.
No hay comentarios:
Publicar un comentario