jueves, 17 de mayo de 2012

Més propostes de millora....


PROJECTE DE MILLORA A LES ESCOLETES 0-3 ANYS

Un altre dels projectes de millora per a les escoletes de primer cicle d’infantil que he trobat per internet ha estat el que, les mateixes creadores (anònimes) van anomenar “Traspàs de l’etapa 0-3 a 3-6 anys”, i que al meu parèixer té una importància vital per a l’equilibri i benestar psicoemocional i general dels infants que passen d’un cicle a un altre. Això comporta un gran canvi a tots nivells, ja que els infants canvien de centre, canvien d’amics, canvien de mestres, deixant enrere tot lo viscut fins al moment, carregant d’aquesta manera la seva bossa d’experiències i aprenentatges, però enfrontant-se a una nova situació que, com a tots quan comencem qualque cosa nova, pot viure amb por, tristesa, angoixa, en el cas d’alguns infants. Per això és importantíssim fer una bona entrada escalonada al centre educatiu (període d’adaptació) i si ho fem des de la mateixa escoleta encara molt millor ja que estirem anticipant la nova situació, perquè així l’infant pugui anant assimilant-la quan abans millor.

            Aquest projecte consisteix en la creació d’una programació d’activitats especials per començar a treballar l’adaptació i la posada en marxa del canvi a l’escola “dels majors” com normalment se’ls hi sols dir als infants d’aquestes edats.  Els autors o autores d’aquest article esmenten com a finalitat  del projecte, el donar pautes, idees o suggeriments per facilitar aquesta etapa d’adaptació i així ajudar al benestar psicoemocional del nens, podent evitar d’aquesta manera els neguits, les pors i demés emocions viscudes amb el canvi.

            Com ja ens deia en Bowlby en la seva teoria sobre l’apego, les futures relacions interpersonals dels infants dependran en gran mesura de les primeres relacions i primers vincles afectius que l’infant estableixi amb la seva persona de referència, que serà la mare en primer lloc, pare en segon lloc, familiars i el personal professional de les escoletes (els quals passen gran part del dia amb ells); tot això determinarà en el nen la seva particular manera de relacionar-se.

El vincle segur implicarà l’establiment d’un sentiment de seguretat, mentre que les disrupcions significatives tempranes, produiran inseguretat, tensió i angoixa.” (http://sicolog.com/?a=1685).

 Per evitar aquestes disrupcions significatives haurem de tenir molt en compte el procurar establir un bon vincle afectiu amb els nens des de el primer moment. Per això penso que es una bona idea formular noves propostes tals com aquesta d’apropar als nens a les escoles allà on assistiran el proper curs per a conèixer les instal·lacions, el personal i demés aspectes importants.



Aquest projecte de millora consta en una sèrie de propostes d’activitats i programes diversos amb uns objectius específics per a cada una de les propostes.

Les propostes son les següents:

La primera es basa en realitzar una sèrie de trobades entre l’escoleta i l’escola (primer i segon cicle d’infantil), per tal de que es donin a conèixer i puguin establir un primer nexe d’unió.

Primerament organitzarien trobades formals entre el personal docent de l’escoleta (les i els educadors d’aquells nens que han de passar a l’escola) i els mestres del segon cicle.  

En segon lloc organitzarien una trobada entre les famílies dels nens de l’escoleta i els de l’escola.

Al meu parèixer la primera suggerència ,basada en organitzar reunions entre personal docent dels dos cicles, em sembla una idea molt bona i inclús m’atreviria a dir imprescindible per afavorir l’adaptació i la bona introducció dels nens a les noves aules, que els mestres puguin saber més o menys a quin nivell general de desenvolupament es troben els nens de la classe. Tot i que no podem obviar la dificultat d’aquesta proposta, degut a que no tots els infants de la classe aniran a la mateixa escola, amb lo qual no afavorim a tots els infants per igual. Les i els mestres de l’escola gran tindran l’oportunitat de conèixer certs aspectes d’alguns dels seus futurs alumnes, però no de tots; i lo mateix succeeix amb els infants de l’escoleta, no tots tindran l’oportunitat de conèixer la seva futura escola.

Una segona proposta seria organitzar una visita a una escola infantil, suposo que lo millor i la tasca més fàcil d’organitzar seria visitar aquella escola que més a prop estigui del centre infantil.

Per finalitzar, es proposa que una mestra de l’escola vengui a visitar als nens de l’escoleta; encara que no s’esmenta la metodologia a seguir, ni les propostes d’activitats a fer durant aquesta visita. Al meu parèixer es podrien organitzar una sèrie de visites per a que aquest o aquesta mestra els hi expliqués cóm son les escoles “dels grans”, els hi ensenyi àlbums fotogràfics que mostrin certes activitats que fan allà, algun vídeo  que els hi mostrin les aules, el pati, etc. Per aconseguir, d’aquesta manera, que els infants estiguin més motivats i esdevinguin conscients del canvi que prompta succeirà.

Les darreres propostes m’ha agradat molt i m’han semblat les més senzilles i útils de dur a terme a les escoles i escoletes.

A la visita a l’escola, es podrien organitzar una sèrie de tallers per tal de que els nens més grans d’infantil els hi mostressin als més petits les seves aules, els seus projectes, els seus treballs, etc.

Un altre de les millores que jo formularia amb l’objectiu d’afavorir a la més prompte adaptació dels nens a la nova escola, seria fer unes xerrades sobre cóm afrontar el canvi a la nova escola, quines estratègies formular i què poden fer els pares per ajudar al seu fill/a en aquests camí. Xerrades dedicades als pares i mares, que es podrien fer a l’ hora que millor els hi anés a la majoria i a la mateixa escoleta. 


En referència al projecte de millora en la seva totalitat, he de comentar que és un pla una mica pobre i que es podria millorar afegint alguns aspectes més concrets que ajudarien a acabar de donar-li forma i de completar aquest projecte de manera total i no tan sols un projecte parcial o a mitges. 

En forma esquemàtica descriuré els aspectes positius que es tracten en aquest projecte:
- Disposa d'una justificació (el perquè).
- Disposa d'uns objectius generals del projecte i per a cada activitat proposada també disposa d'objectius més específics.  
- Disposa d'un recull de propostes d'activitats per a dur a terme i complir els objectius.
- Disposa d'una temporització, encara que manca un bon calendari i programa.


Els aspectes que li manquen al projecte i que per a mi són importants de treballar per a anomenar el projecte com a bon projecte són:
- Unes possibles hipòtesi sobre els obstacles que es podrien trobar.
- Manca un programa per avaluar (abans de fer-lo, durant i desprès), per valorar una gran quantitat d'aspectes importants i ajudar-se així a prendre noves decisicions i saber si ha estat òptim el projecte i perquè. 
- Reflexió i anàlisi conjunt del programa i el pla de millora.




Aquest article el podreu trobar mitjançant el següent enllaç:



"El sentimiento de seguridad no es una condición natural sino un camino potencial de desarrollo, que puede o no ser recorrido".






No hay comentarios:

Publicar un comentario